تبلیغات
چشم انتظار

چشم انتظار
جزیره خضراء
نظر سنجی
لطفا نظربدید






 

پیامبر گرامی اسلام(ص) فرموده است: أهلُ البِدعِ شَرُّ الْخَلقِ والْخَلیقَةِ؛ بدعت‌گزاران بدترینِ مردم و بدترین موجودات هستند (میزان الحکمة، ح 1629)
امام علی (ع) در این باره فرموده است: ما هَدَمَ الدّینَ مِثلُ الْبِدعِ؛ هیچ چیز مانند بدعت دین را از بین نمی‌برد. (بحارالأنوار، ج 78، ص 92). ایشان از بدعت‌گزاری در دین نهی فرموده و گفته‌اند: إِیّاکَ أَن تَسُنَّ سُنَّةَ بِدعَةٍ فَإِنَّ الْعَبدَ إِذا سَنَّ سُنَّةً سَیِّئَةً لَحِقَهُ وِزرَها و وِزرَ مَن عَمِلَ بِها ؛ بپرهیز از این که رسم بدعت‌آمیزی را پایه‌گذاری کنی زیرا اگر بنده‌ای چنین کند، گناه عملش و گناه هر کس که بدان عمل می‌کند، به او خواهد

رسید.
بحارالأنوار، ج 77، ص 104)
از حضرت نبی اکرم صلوات الله علیه نقل شده است که فرموده اند«کسی که بدعتی بیاورد و عملی انجام دهد که در سنت نباشد ، لعنت خدا وملائکه وهمه مردم بر او باد».

در کافی با سند صحیح از امام صادق روایتی نقل کرده که آن حضرت از پیامبر گرامی اسلام روایت می کند که فرموده:« هنگامی که صاحبان شیعه بدعتی را بعد از من مشاهده نمودید از آنان اظهار برائت ،بر دینتان متهم کنید تا به طمع ایجاد فساد در اسلام نیافتند و مردم را از آنان بر حذر دارید».

نقل شده است که فردی برای برون رفت از فقر و دستیابی به مال و مقام دنیا، به اغوای ابلیس، دین جدیدی ابداع نموده و مردم را به سوی آن دعوت نمود. از قضا مردم از این دین جدید خوششان آمد و گروه گروه به آن گرویدند و کار آن فرد بالا گرفت. اما وی پس از مدتی دچار عذاب وجدان شد و با خود گفت: چه گناه بزرگی مرتکب شدم که مردم را از دین حق گمراه کردم. پس تصمیم گرفت که مردم را به راه راست باز گرداند. مردم را جمع کرد و حقیقت را به ایشان گفت، اما مردم سخن او را قبول نکردند و گفتند تو اشتباه می کنی، دین حق همین است و اگر تو نیز از آن بازگردی، ما هرگز از آن باز نخواهیم گشت! آن شخص چون چنین دید، زنجیری بر گردن خود افکند و میخ هایی بدان بست و گفت: من خود را باز نمی کنم تا این که خداوند توبۀ مرا بپذیرد. خداوند به پیامبر آن زمان وحی کرد که:«به او بگو: قسم به عزت و جلالم، اگر آن قدر مرا بخوانی تا بند از بندت جدا شود، توبه ات را قبول نمی کنم مگر این که آن کسانی را که با دین تو از دنیا رفته اند، زنده کنی و از گمراهی نجات بخشی».[224]

در 7 مسجد زدن در آخر صفر و شمع روشن کردن و ... هم یکی از بدعتهاست .

این مسئله از بدعتهایی هست که در هیچ منبع دینی معتبری نیامده

درواخرشب ماه صفراولین مسجدرادرنظرمیگیرندوتاهفتمین مسجد به کوبیدن درب مسجدونذرروشن کردن شمع ودعا ودخواست حاجت ومرادوبستن نخ وپارچه بردرب مساجدمیپردازندجالب است غالب این افرادنمازهم نمیخوانندوبه اوامرونواحی بین وقطعی خداوند متعال ونقل معصومین (ع)بی موالات هستند.اینها شبهای قدررادرخوابند وحتی به قول خودشان درآخرین مسجد که بایدتاقبل ازاذان صبح درآنجاحاضرباشند نازصبح رابه جماعت یافرادی اقامه نمیکنند وجالبتراینکه اگربپرسی مدرک وسند شما برای این عمل چیست درمانده وعاجزازجواب هستند

میگویند:قبل از هر چیز نیت می‌کنید و عزم خود را جمع می‌کنید و به هر مسجد که می‌رسید، دست خود را روی در مسجد به حالت در زدن می‌گذارید و می‌خوانید:
یا ملک العرش درت می‌زنم
یا ملک العرش درت می‌زنم
یا ملک العرش چنان در غمم
یا ملک العرش رها کن غمم
یا ملک العرش سریع الدعا
یا ملک العرش دعای مستجاب
یا احدُ یا صمدُ یا مجیدُ
بنده عاصی به تو دارد امید
بنده خود را تو نکن ناامید
یا حضرت محمد(ص) به شما خبر
می‌دهم که ماه صفر تمام شد».

تاکید مراجع عظام تقلید بر خرافی بودن این عمل

این در حالی است که مراجع عظام تقلید بر خرافی بودن این امر تاکید دارند.
پاسخ دفتر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به استفتائی درباره دق‌الباب مساجد: «عمل فوق‌الاشاره مستند روایی ندارد و شیوه قابل تأیید نیست، اگر چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده است، لیکن اشکال در شیوه عمل به نحو یاد شده است. آقایان علماء اعلام - دامت افاضاتهم - و مومنین - ایدهم الله تعالی - با پند و اندرز و موعظه و نصیحت از رواج چنین رفتارهایی که چه بسا ممکن است، منتهی به وهن مذهب شود، جلوگیری کنند».
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: «با توجه به اینکه این عمل در روایات معصومین(ع) وارد نشده است، انجام آن به عنوان یک عمل مستحب شرعی جایز نیست و سزاوار است ائمه محترم جماعات مردم را به سوی مراسم و توسلاتی دعوت کنند که در روایات معصومین(ع) وارد شده است و گرنه ممکن است افراد منحرف برای وهن مذهب هر روز امر تازه‌ای اختراع کنند و ناآگاهان را به سوی آن دعوت کنند».
بنابراین بهتر است با مراجعه به متون صحیح از این خرافات جلوگیری شود و به انجام اعمال اولین روز ماه ربیع‌الاول براى شکر نعمت سلامتى رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم و امیرالمؤمنین علیه‌السلام در هنگام هجرت پیامبر(ص) به مدینه و «لیلة‌المبیت» مستحب است روزه بگیرند و زیارت آن دو بزرگوار در این روز بسیار مناسب است.

آیت الله مشکینی: بسمه تعالی این کار ریشه مذهبی ندارد و اگر به عنوان دستور دینی انجام دهند اشکال دارد و چنانچه باعث زحمت و آزار دیگران باشد جایز نیست و خوب است به جای این اعمال از اوقاتی که شرعاً فیضیاتش ثابت شده استفاده کنند مانند شبهای جمعه، اعیاد، وفیات، آخرهای شب برای نماز شب، دعاهای دسته جمعی مانند توسل، ندبه، مکارم الاخلاق و غیره و بالجمله در شرع اسلام به ویژه عالم تشیع اوقاتی که در آنها اجتماع کنند و دعاهایی بخوانند زیاد است نیازی به اختراع عمل خاص که در روایات نیست، ندارند. والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

آیت الله فاضل: بسمه تعالی مستند شرعی برای عمل فوق ملاحظه نشده است و لازم است مومنین از این گونه اعمال اجتناب نموده و برای قضای حوایج و برآورده شدن حاجات از طرقی که در کتب ادعیه آمده استفاده کنند.

آیت الله تبریزی: بسمه تعالی زدن درب مسجد و حاجات خواستن از مسجد مسند شرعی ندارد و در روایات وارد نشده است. لکن نماز جماعت خواندن در مساجد و حاجت خواستن از خداوند با توسل به ائمه (علیهم السلام) شرعاً ثابت است. والله العالم.




[ چهارشنبه 11 دی 1392 ] [ 10:12 ب.ظ ] [ محمد رضا براتی جاهد ]

درباره وبلاگ

لینک های مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

امارگیر حرفه ای سایت